Sambos arv

Vad gäller när vi bygger ett nytt gemensamt hus och båda har barn sedan tidigare? Inga gemensamma barn och vi är inte gifta. Om någon av oss avlider, vad gäller då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som sambo har man inte någon arvsrätt. Om ena sambon dör kommer dess bröstarvingar att ärva hela kvarlåtenskapen, 3 kap 1§ Ärvdabalken.

Då ni gemensamt byggt huset utgör detta samboegendom, 3§ Sambolagen. Om en av er dör så kommer den andra att ha rätt till hälften av del totala samboegendomen (efter avdrag för lån hänförliga till den) vid sambodelning, 14§ Sambolagen. Efter avdrag för skulderna har den efterlevande dock alltid rätt till att den behållna egendomen ska motsvara minst två prisbasbelopp, 18§ 2st Sambolagen.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars tveka inte att höra av dig igen!

Sara AspelinRådgivare