Sambors rättigheter

Hej! Jag har köpt en lägenhet innan jag och min pojkvän blev sambos. Han flyttade in hos mig. Jag har lån på lägenheten och nu undrar vi hur vi ska dela upp kostnaderna (hyra, bolån, mat , el, e.t.c. )? Hur ska vi tänka när vi gör upp om ekonomin? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

När två personer stadigvarande bor tillsammans, i ett äktenskapsliknande förhållande, så blir sambolagen tillämplig på förhållandet. Att sambolagen blir tillämplig innebär att vissa regler kan bli aktuella om samboförhållandet i framtiden kommer att upphöra. Ett samboförhållande anses upphöra i och med att någon av samborna gifter sig, avlider eller när samborna flyttar isär.

Sambolagen är på så sätt tillämplig på ditt och din pojkväns förhållande. Det som först och främst kan vara viktigt att tänka är att när ett samboförhållande upphör, så har man inte lika många rättigheter jämfört med om man istället hade varit gifta. För när ett äktenskap upphör så ska en bodelning alltid ske mellan makarna, vilket innebär att makarna kommer att få lika rätt till all egendom. När ett samboförhållande däremot upphör så krävs att någon av samborna begär bodelning inom 1 år för att så ska ske. Det är även endast viss egendom som ingår i en bodelning mellan sambor.

I er situation kommer därför en bodelning endast att ske om någon av er begär detta. Det som kommer att ingå i en eventuell bodelning mellan dig och din pojkvän är endast den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget, som har förvärvats för gemensam användning.

Du nämner nu att du själv har köpt den bostad som du och din pojkvän bor i och även att detta köp skedde före ert samboförhållande. Om du vid tidpunkten för köpet av bostaden avsåg att själv bo där, kommer denna bostad inte att ingå i en eventuell bodelning mellan dig och din pojkvän. Om avsikten med köpet däremot redan från början var att du och din pojkvän skulle bo där tillsammans, kommer bostaden att ingå i bodelningen, även att det endast är du som har betalat den. Det avgörande är på så sätt vilket syfte som ditt köp med bostaden från början var.

Om du och din pojkvän inte vill att bostaden ska ingå i en framtida bodelning kan ni redan nu upprätta ett samboavtal, som reglerar sådan egendom som inte ska ingå i en bodelning. För att detta avtal ska vara giltigt krävs att det upprättas skriftligen och att både du och din pojkvän undertecknar avtalet.

Det är även viktigt att tänka på att all den egendom som du och din pojkvän har köpt för gemensam användning kommer att delas lika om någon av er begär bodelning, vid en eventuell separation.

Sammanfattningsvis kan därför sägas att om er bostad kommer att ingå i en eventuell bodelning mellan er så kan det vara viktigt att ni redan nu kommer överens om hur kostnader ska fördelas så att det blir rättvist mellan er. Det kan även vara viktigt att tänka på att om du inte vill att bostaden ska ingå så bör ni upprätta ett samboavtal.

Det som även kan vara viktigt att tänka på är att sambor inte ärver efter varandra. Vill ni ärva är det därför att rekommendera att antingen ingå äktenskap med varandra eller upprätta ett testamente.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare