Sambors gemensamma bostad

Hejsan!!

Har en fråga angående bodelning när man är sambo. Vi bor i sverige i hus där vi är skrivna/folkbokförda och ska separera nu, vi har ett hus vi köpt nyligen i spanien som den ena av oss har betalat men vi båda står som ägare till, och är inskrivna på lagfarten. Vi har inget samboavtal skrivit. Vad händer med allt. Ska det delas lika eller hur går man tillväga.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. När sambor flyttar isär, så upphör samboförhållandet (2 § sambolagen). Efter en separation kan en sambo påkalla bodelning. Bodelning mellan sambor är en rättighet, och inte som mellan makar, en skyldighet. Ni som sambor kan undgå att begära bodelning och istället komma överens enligt era önskemål. Vill en sambo att bodelning ska ske, så måste en begäran om bodelning framställas senast ett år efter att samboförhållandet upphört (8 §).

Vid en bodelning ingår de tillgångar som fanns den dagen då samboförhållandet upphörde. Tillgångar och skulder som uppstått efter denna dag, är undantagna från bodelningen. Det är enbart samboegendom som ingår i bodelningen (8 §). I samboegendomen ingår sambornas gemensamma bostad och bohag, om inte de gjorts till enskild egendom genom exempelvis gåva (3 och 4 §§). Samboegendomen måste även vara förvärvad i syfte att ni gemensamt ska använda den. Detta innebär att egendom som ni själva ägde innan samboförhållandet är som huvudregel inte samboegendom.

I ert fall är kärnfrågan huruvida båda era bostäder ska ingå i bodelningen. Det är enbart bostaden/bostäder som används som permanentbostad som ska ingå (5 §). Endast undantagsvis kan sambor anses ha två permanentbostäder. Detta kan föreligga om ni bor halva året i Sverige och andra halvan av året i Spanien. Är ni folkbokförda i Sverige, har den som påstår att bostaden i Spanien är en en permanentbostad bevisbördan för detta. Bostad och bohag som huvudsakligen nyttjas för fritidsändamål, ska inte ingå i bodelningen (7 §).

Sammanfattningsvis är grundprincipen att all samboegendom (gemensam bostad och bohag) som ska delas lika vid en bodelning. En bodelning måste inte ske, utan ni kan komma överens om en annan fördelning. Huruvida er bostad i Spanien ska ingå i bodelningen, beror på hur mycket tid ni spenderar i bostaden och vad ni främst använder bostaden till. Emellertid är huvudregeln att sambor endast har en permanentbostad. Räknas bostaden i Spanien inte som en permanentbostad, utgör den en fritidsbostad och ingår därmed inte i bodelningen.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare