Sambors gemensamma bostad

Jag och min sambo har precis byggt ett hus tillsammans men det är bara han som står på lånen. Han köpte upp en tomt genom firman och han säger att det skulle kosta 50 000 kr och sätta upp mitt namn på lånen? Vi har bott tillsammans i 2 år och undrar nu om det han säger är sant? Vill bara ha en slags trygghet och undrar om jag har rätten till hälften av huset även fast jag inte står som ägare?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

När två personer stadigvarande bor tillsammans i ett äktenskapsliknande förhållande blir sambolagens bestämmelser tillämpliga.

Av sambolagen framgår att ett samboförhållande upphör när samborna flyttar isär, gifter sig eller när någon av samborna avlider. Om förhållandet upphör krävs det att någon av samborna begär bodelning inom ett år för att detta ska ske. Bodelning sker därför inte per automatik, vilket är fallet när ett äktenskap upphör, utan det krävs att någon av samborna begär bodelning.

Om någon av samborna begär bodelning är det endast den gemensamma bostaden och det bohag som har förvärvats för gemensam användning som ingår i bodelningen. För att en bostad ska ingå krävs därför att bostaden innehas för sambornas gemensamma användning. Det krävs dock inte att båda står som ägare till bostaden utan det avgörande är istället i vilket syfte som bostaden förvärvades. Likadant förhåller det sig med bohaget.

Att det endast är din sambo som står på lånen spelar därför ingen roll eftersom syftet med ert förvärv var att ni tillsammans skulle bo i bostaden. Om ert förhållande upphör, och någon av er begär bodelning, kommer bostadens värde att delas lika, efter det att skulderna har dragits av.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare