Sambors gemensamma bostad

vi varit sambo i 7år, nu har vi köpt hus och skrivit i köpekontraktet att jag har ägarandel 2/3 och hon 1/3 av huset. räcker det med köpekontraktet som bevis (enskild egendom?) för eventuell framtida bodelning av huset, eller måste vi ha också samboavtal? vi funderar även på att gifta oss, gäller köpekontraktet även då?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om bodelning finns i sambolagen, se https://lagen.nu/2003:376 och äktenskapsbalken (ÄktB), se https://lagen.nu/1987:230.

Om du och din sambo skulle separera har ni rätt att begära bodelning inom ett år efter det att samboförhållande upphörde, 8 § sambolagen. I bodelningen ingår samboegendomen, dvs. sambors gemensamma bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning, 3 § sambolagen. Vid bodelning har vardera sambo rätt att från sin egendom göra avdrag för sina eventuella skulder. Det som återstår av samboegendomen, läggs samman och delas lika mellan samborna, 13-14 §§ sambolagen.

Om du och din sambo skulle separera och någon av er skulle begära bodelning finns alltså en risk att ert hus inte kommer att fördelas mellan er i enlighet med köpekontraktet. Jag skulle därför rekommendera er att upprätta ett samboavtal där ni förklarar att sambolagens bestämmelser om bodelning inte ska vara tillämplig på ert förhållande, 9 § sambolagen.

Reglerna om bodelning är i detta avseende detsamma om ni skulle gifta er, se 11 kap 1-3 §§ ÄktB. I bodelningen ska makars giftorättsgods ingå, vilken är all egendom som inte gjorts till enskild egendom, 7 kap 1 § och 10 kap 1 § ÄktB. Genom ett äktenskapsförord kan ni bestämma att ert hus ska vara enskild egendom, 7 kap 2 § ÄktB.

Om ni upprättar ett samboavtal/äktenskapsförord kommer inte er bostad att ingå i en eventuell bodelning utan era ägandeförhållanden kommer istället följa av köpekontraktet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Linda OlssonRådgivare