Sambors arvsrätt

Hej!

Vad skall vi göra?

En gemensam bostadsrätt där sambon står som ägare och vi har gemensamt lån. Om sambon avlider, vad händer? Sambon har barn sedan tidigare.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Till skillnad från makar så ärver inte sambor varandra. Om din sambo avlider så kommer hennes eller hans kvarlåtenskap att fördelas i enlighet med den allmänna arvsordningen. Enligt ärvdabalken (1958:637) 2 kap 1 § blir det era gemensamma barn eller din sambos barn från det tidigare förhållande som ska dela på din sambos kvarlåtenskap.

Innan arvet efter din sambo fördelas ska en bodelning mellan dig och din sambo genomföras. Enligt sambolagen (2003:376) 8 § ska samboegendom ingå i bodelningen. Vad som utgör samboegendom framgår av sambolagen 3 §. Där sägs att bostad och bohag utgör samboegendom om egendomen har förvärvats för gemensam användning. Eftersom din sambo står som ensam ägare till bostadsrätten kan det bli svårt för dig att visa att du också är en öppen ägare. Men du kan alltid hävda att du har en dold samäganderätt till bostadsrätten genom att ni köpte bostadsrätten tillsammans i syfte att använda den gemensamt och att ni har tagit ett gemensamt lån för bostaden.

Om det är så att ni inte vill gifta er men fortfarande vill ärva varandra så kan ni upprätta ett testamente gällande detta. Testamentet gäller före den allmänna arvsordningen. Tänk dock på att testamentet inte får inkräkta på barnens laglotter. Behöver du hjälp med att upprätta ett testamente kan Lawline hjälpa dig med detta, här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare