FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt11/02/2018

Sambor och försörjningsstöd

Hej

Min son och hans tjej bor inte ihop ännu men funderar på att flytta ihop.

Hon går på försörjningsstöd och han har jobb. Han bor fortfarande hemma hos oss men socialen har fått in en anmälan om att han vistas där hos henne för mycket

Min fråga blir som följer. Om dom flyttar ihop är han försörjningsskyldig för henne när inte hans ekonomi knappt täcker hans levene utan vi föräldrar måste skjuta till varje månad?

Får dom inte träffas och sova hos varandra ?

Bestämmer socialen det när dom inte är skrivna på samma adress.

Mvh Peter

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller sambor så finns det ingen generell lagstadgad försörjningsskyldighet. Dock ser man annorlunda på samboförhållanden när man ansöker om försörjningsstöd enligt socialtjänstlagen.

Reglerna om försörjningsstöd finns i 4 kap. socialtjänstlagen.

Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning, 4 kap 1 § socialtjänstlagen.

Enligt Socialstyrelsens allmänna råd om ekonomiskt bistånd (SOSFS 2013:1) framgår att makars inkomster bör räknas som gemensamma vid prövningen av rätten till ekonomiskt bistånd. I regel bör detta även gälla för dem som lever i sådana samboförhållanden som avses i sambolagen (2003:376). För sambor bör socialnämnden räkna med båda parters sammanlagda inkomster och tillgångar från sammanflyttningsdagen. Socialnämnden bör endast undantagsvis ge ekonomiskt bistånd enbart till den ena parten, om den som har inkomst inte bidrar till familjens försörjning.

Utgångspunkten är på så vis att sambor ska försörja varandra eftersom de enligt socialtjänstlagen ses som ett hushåll med gemensamma inkomster. I undantagsfall kan den ena sambon ha rätt till försörjningsstöd om den som har inkomst inte bidrar till familjens försörjning. Det är i så fall en tillfällig lösning.

Huruvida personerna är sambor är en annan bedömning. Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll, 1 § sambolagen. Vid bedömningen görs en helhetsbedömning av alla omständigheter. Hur bedömningen blir i ditt fall är svår att säga utifrån omständigheterna i frågan. Om man enbart träffas och ibland sover med varandra ses det troligen inte som att man är sambor. Sover man hos varandra regelbundet och under längre perioder är det mer troligt att man ses som sambor. Men som sagt är det en helhetsbedömning som görs i varje fall.

Om du önskar vidare hjälp råder jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå som kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!
Joel MyreniusRådgivare