Sambor, makar eller ingetdera?

Hej Jag heter Susanne Jag och min man har varit gifta tidigare och var skilda från varandra, jag bär fortfarande hans namn. Är sambo med honom några år efter och är det fortfarande.

Min fråga:

Hur ser det ut? Vi är sambo och har varit gifta och jag bär fortfarande hans efternamn.

Tack för svar

Med vänlig hälsning

Susanne Rinidoni

Lawline svarar

Hej Susanne

Frågan är aningen opreciserad, men jag antar att din fråga är hur ert förhållande klassificeras juridiskt?

Efter att ni har ingått äktenskapsskillnad upplöses erat äktenskap och ni har inget "juridiskt bindande" förhållande. När ni sedan inleder er parrelation på nytt och flyttar ihop igen ingår ni ett samboförhållande. Samboförhållandet kommer att kvarstå till 1) Båda eller någon av er ingår äktenskap, 2) ni flyttar isär, eller 3) någon av er avlider.

Att du fortfarande bär hans efternamns saknar betydelse.

Victor SundhRådgivare