Sambolagens tillämplighet

Hej min flickvän siger att vi är sambos nu när vi har bott tillsammans i 2 år men jag står skriven hos en kompis å hans flickvän. Jag undrar om hon kan hävda sambolagen för vi funderar på att gå i sär mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att sambolagen ska vara tillämplig ska enligt 1 § sambolagen följande rekvisit vara uppfyllda; det ska vara två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. Det är alltså fyra rekvisit som ska vara uppfyllda. Det första, att det rör sig om två personer torde utan tvekan vara uppfyllt i detta fall.

Med uttrycket ”stadigvarande bor tillsammans” menas en inte alltför kortvarig förbindelse. En tillfällig förbindelse kan alltså inte utgöra ett samboförhållande. Att båda är skrivna på samma adress kan vara en sådan omständighet som pekar på att det föreligger ett samboförhållande, men om ni inte är skrivna på samma adress är detta inte avgörande. Eftersom ni bott tillsammans i två år så skulle jag säga att detta rekvisit är uppfyllt.

Sedan måste det även föreligga ett "parförhållande". Med detta avses att samborna ska bo tillsammans i ett förhållande som det normalt ingår ett sexuellt samliv i. Detta får du själv avgöra om det är uppfyllt eller inte.

Det sista rekvisitet; "gemensamt hushåll", innebär att samborna samarbetar om vardagliga sysslor och att de har gemensam ekonomi, eller i vart fall ett sådant ekonomiskt samarbete att man kan tala om hushållsgemenskap. Om ni har bott tillsammans i två år och samarbetat och delat på vardagliga inköp såsom mat och liknande skulle jag säga att även detta rekvisit är uppfyllt.

Sammanfattningsvis verkar det därför som att det föreligger ett samboförhållande och din flickvän borde därför kunna åberopa sambolagen vid en ev. separation. Det faktum att ni inte är skrivna på samma adress bör inte i sig utgöra en sådan omständighet att sambolagen inte blir tillämplig.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare