Sambolagens reglering av samboegendom

Hej! Jag och min sambo har köpt en villa för gemensamt boende. Jag lade in 60000 kr kontant och han lade 0 kr. Får jag (eller mina barn) tillbaka dessa pengar om en av oss dör eller om vi separerar? Hur ska det "bevisas" i så fall?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Frågor om sambors gemensamma boende behandlar i sambolagen, som du hittar https://lagen.nu/2003:376.

Regleringen i sambolagen går i stort ut på att endast vissa typer av egendom ska ingå i en bodelning mellan sambor, vid anledning av separation eller dödsfall (att jämföra med regleringen i äktenskapsbalken, där all egendom som inte uttryckligen anges vara enskild ingår i en bodelning). I sambolagen 8§ sägs att i en bodelning mellan sambor ska så kallad samboegendom ingå. Samboegendom är gemensam bostad och bohag, som har förvärvats för gemensam användning, sambolagen 3§. Villan ni har köpt för gemensamt boende är alltså samboegendom. För det fall ni separerar kommer värdet av villan att delas lika mellan er, 14§ sambolagen. Detta gäller även om du har stått för hela kontantinsatsen. Vid ett dödsfall kommer i stort sett samma sak ske, en bodelning kan göras och värdet av samboegendomen kommer vid en bodelning att delas lika. Eftersom sambor inte ärver varandra går den avlidnes del av samboegendomen till dennes arvingar (dvs i första hand dennes barn). Om ni är missnöjda med den ordningen som föreskrivs i sambolagen finns det möjlighet att skriva ett så kallat samboavtal och där reglera till exempel att villan ska vara din enskilda egendom och undantas vid en bodelning. Om ni vill ha hjälp att skriva ett samboavtal kan ni boka tid med en jurist via Lawlines hemsida, http://lawline.se/boka.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare