Sambolagens giltighet efter separation

Hej!

Min sambo "slängde" ut mig för 2 månader sedan. Får snart en lägenhet. Vi har svårt att prata med varandra för tillfället. Men nu till min fråga. Gäller sambolagen trots att jag inte bott i huset under 2 månaders tid? Såklart ska jag ju ta grejer och möbler som är mitt. Men andra saker som vi köpt gemensamt hur gör man med det? Han äger huset, men vi har levt ihop i 17 år. Måste jag stå folkbokförd på min gamla adress eller kan jag ändra till Skatteverket så fort jag får min lägenhet?

Eller har jag då ingen rätt till gemensamma köp mm?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambolagen gäller trots att du inte har bott i den gemensamma bostaden under de senaste två månaderna. Folkbokföringen har inte heller någon betydelse i denna fråga. Det viktiga du behöver känna till är att du har ett år på dig att begära bodelning från den dagen då ni separerade. Om du inte gör det inom denna tid har du ingen rätt att i efterhand komma och säga att du vill bodela er samboegendom.

Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare