Sambolagen och kompisförhållanden

Om man är två kompisar som flyttar ihop och det är den ena som betalar antingen bostadsrätten eller får kontraktet på hyresrätten. Vem är det som har rätt till lägenheten om de blir osams? Ska man hyra ut ett rum eller skriva samboavtal för att endast den som har betalat eller står för kontraktet ska få behålla den vid osämja?

Lawline svarar

Hej!

Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. Med anledning av detta är alltså sambolagen inte tillämplig då två kompisar bor tillsammans.

Om du köper en bostadsrätt eller har ett kontrakt till en hyresrätt så påverkas ej detta av att du har en kompis boende hos dig.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare