Samboförhållande - Hur skyddar jag min egendom?

Jag är nyskild och har ett distansförhållande (många mil emellan) med en ny kvinna. Vi funderar på att flytta ihop. Om jag i detta läge köper ett hus för egna pengar (jag står som ensam ägare) och hon flyttar till mig några veckor därefter så att vi blir sambor i huset, kommer huset då att räknas som samboegendom ifall vi mot förmodan några månader eller något år senare skulle separera, dvs har hon rätt till halva huset i det läget? I lagen står det att "Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning". Gäller detta även om bostaden köptes av mig INNAN vi blev sambor? I så fall, hur säkerställer jag att huset endast blir min egendom? Jag vill inte riskera att förlora halva huset, ifall förhållandet går i kras efter några månaders "testperiod" att vara sambor.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Du har alldeles rätt i det du skriver. Om ert samboförhållande tar slut kommer du och din sambo att behöva fördela vissa egendomar lika mellan er, ifall någon av er begär det. Detta står i sambolagen (2003:376) 8 §. Egendomen som ska delas lika mellan er kallas för samboegendom. Övriga tillgångar som inte är samboegendom behåller var och en själv. Observera att man först måste konstatera att ett samboförhållande mellan er finns. Ifall ett samboförhållande inte finns så finns det heller ingen anledning att fördela egenomen enligt sambolagens regler. En kortvarig samlevnad eller tillfällig förbindelse anses inte kunna vara ett samboförhållande. För att samboendet ska anses vara varaktigt bör ni ha bott tillsammans i ungefär sex månader.

Vad är samboegendom? Sambornas gemensamma bostad och bohag är samboegendom ifall den har köpts in i syfte att användas gemensamt. Detta står i sambolagen 3 §. Det spelar därför ingen roll ifall egendomen har köpts in innan eller under samboförhållandet. Utan man tittar på köparens avsikt, dvs. varför du har köpt bostaden. Eftersom du kommer att köpa den nya bostaden för att du och din sambo ska kunna bo där så kommer det uppfattas som att du köper bostaden för ert gemensamma bruk.

Det kan ibland vara svårt att bevisa att bostaden har köpts in för gemensamt bruk om endast en person står på köpeavtalet och amorteringen av eventuella lån för bostaden. Om du står som ensam ägare till bostaden så kan det bli svårt för din sambo att visa att hon också är ägare eller har en del i bostaden. Men hon kan alltid hävda att hon har en dold samäganderätt till bostaden genom att du köpte bostaden i syfte att använda den gemensamt med henne.

Men för att vara på den säkra sidan, rekommenderar jag att ni skriver ett samboavtal. I detta avtal kan ni bestämma att sambolagen inte ska gälla vid en bodelning mellan er. Detta innebär att all egendom som bara ena sambon betalat för ska vara dennes egna och därför inte fördelas lika vid en eventuell bodelning. Om ni vill att sambolagen ska gälla till viss del och att endast viss gemensam egendom ska hållas utanför bodelning, kan ni bestämma vilken egendom som ska förbli er enskilda i samboavtalet. Det finns inga särskilda regler kring vad ett samboavtal ska innehålla, ni kan därför komma överens om vad ni vill.

Det finns samboavtalsmallar att ladda ned gratis från nätet, men om ni vill skriva ett säkert och tydligt samboavtal så finns möjligheten att skriva ett samboavtal och få hjälp av en jurist här på Lawline. Kontakta oss på info@lawline.se eller telefonnummer 08-533 300 04. Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare