Samboegendom/hyresrätt

Hej! Jag har bott i min lägenhet i 10 år och sen 1 jan 2014 varit sambo med min pojkvän. Han flyttade alltså in till mej. Vi ska nu separera och han står utan lägenhet. Men han har väl ingen rätt till mitt kontrakt som jag haft sen 2004?

Lawline svarar

Hej Karin! Vad kul att du vänder dig till lawline.

Svaret på din fråga finner du i 3, 8 och 22 §§ Sambolag (2003:376). I 8 § regleras det fallet att ett samboförhållande upphör. Då kan en sambo begära bodelning. Vad som ska ingå i bodelningen är somboegendomen. Av 3 § följer att samboegendomen utgörs av bostad och bohag som har förvärvats för gemensam användning. Eftersom du har haft hyresrätten i 10 år, innan ni blev sambor, kan denna inte anses vara förvärvad för gemensam användning.

I 22 § finns en bestämmelse om rätt för ena sambon att överta en hyresrätt som inte är samboegendom från den andra sambon; paragrafen reglerar två olika situationer:

1. Om ni har eller har haft barn tillsammans: då är kravet att det med hänsyn till omständigheterna kan anses vara skäligt.

2. Om ni inte har eller har haft barn tillsammans: då är kravet att synnerliga skäl ska tala för att ett övertagande kan anses som skäligt. Synnerliga skäl tolkas väldigt restriktivt.

Nu vet jag inte hur er situation ser ut. För att svara exakt hade jag behövt mer information. Men rent generellt krävs det något "utöver det vanliga" för att ett övertagande av hyresrätten får ske.

Mattias VilhelmssonRådgivare