Samboegendom samt samäganderätt vid köp av bostadsrätt

Hej! Det är så att jag och min kille ska bli sambo. Jag kommer att stå på lånen för att min kille studerar och inte kan stå med på lånen. Han vill stå 50 % på kontraktet på lgh vilket jag kan tycka är ok eftersom han kommer att betala hälften av alla utgifter som finns. Jag kommer gå in med kontantinsatsen. Hur gör vi det så smidigt som möjligt och gör så att det blir bäst för alla vid ev försäljning eller separation? Jag förstår att han vill stå på halva lägenheten eftersom han betalar hälften av allt.

Lawline svarar

Hej!

Eftersom att ni tillsammans avser att förvärva bostaden för gemensam användning, kommer bostaden bli samboegendom, se 3 § sambolagen. Den, med annan samboegendom, kommer vid en eventuell bodelning att delas lika mellan er, 14 §.

Eftersom att ni dessutom förvärvar den gemensamt blir samäganderättslagen (analogt) tillämplig, se 1 § samägL. Om det skulle bli så att en av er vill sälja bostaden utan att den andra önskar det, kan den förste få fram en tvångsförsäljning av bostaden. Ni kan dock avtala bort den möjligheten, se 6 § samägL.

Jag föreslår att ni dels upprättar ett samboavtal som reglerar vad som händer med bostaden om ni väljer att gå skilda vägar samt att ni avtalar bort möjligheten om tvångsförsäljningen. Detta gör ni säkrast med hjälp från en praktiserande jurist.

Samäganderättslagen hittar du på: https://lagen.nu/1904:48_s.1

Sambolagen hittar du på: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030376.HTM

Jag hoppas att jag svarade på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare