Samboegendom och privata skulder

Jag och min sambo äger ett hus gemensamt. Jag har en egen bil utan skuld. Han har en egen bil, en motorcykel och tänker nu köpa en sportbil också alla tre med lån. När huset säljs och ev vinst skall fördelas, kommer sådana skulder att ingå i bodelningen och räknas av från ev vinst på huset? Dvs kommer han att få räkna av sina skulder på det värde som blir efter husförsäljningen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förhållandet mellan sambos regleras av sambolagen (SamboL). När ett samboförhållande upphör är det enbart samboegendomen som blir föremål för bodelning (8 § 1 st. SamboL). Endast bostad och egendom som förvärvats för gemensam användning utgör samboegendom (3 § SamboL). Enbart skulder som är hänförliga till denna egendom räknas av vid bodelningen (14 § SamboL).

Detta stämmer överens med den grundläggande principen att vardera sambo svarar för sin egendom och även sina skulder. Någon risk att ena sambons skulder dras från den andres finns således inte.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Linnea RanvingeRådgivare