Samboegendom och giftorättsgods

Vid köp av hus för fyra år sedan står mannen för alla lån. Vid en separation, får kvinnan del av värdet av huset trots att hon inte betalat av lån eller står med på handlingar?

Ej gifta.

Kent

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Vid det fall ni ej är gifta, utan sambor, kommer endast samboegendom ingå vid en bodelning. Samboegendom är bostad eller bohag som har blivit införskaffad för gemensamt bruk, Sambolagen 3§. Detta innebär för att vara samboegendom måste bostaden då den köptes ha varit avsedd för er båda, dvs. köpt för att ni skulle flytta ihop. Då ett samboskap upplöses ska som huvudregel bodelning ske om ingenting annat är avtalat. Om bostaden är samboegendom kommer den därför ingå vid bodelningen, och eventuellt en del av värdet i denna hade din sambo kunnat ta del av (dock i form av annan egendom som huvudregel). Hon kommer därmed kunna begagna sig ett visst värde av bostaden.

Är det så att bostaden är köpt innan samboskapet, kommer denna inte att anses som samboegendom utan enskild egendom. Den kommer därför inte att delas på och din sambo har därmed inte chans att ta del av värdet av bostaden.

Ett annat alternativ att din sambo tar del av värdet i bostaden kan även vara om ni gifter er, och ni ej skriver något äktenskapsförord om bostaden. För att i det fallet kommer bostaden ingå vid en bodelning vilket innebär att din sambo/eventuella fru kommer i så fall kunna ta den av värdet, beroende på hur egendomsförhållandena ser ut.

Sammanfattningsvis: för att din sambo ska ta del av värdet på er bostad krävs att bostaden antingen är samboegendom eller giftorättsgods.

Hoppas att svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare