Samboegendom och enskild egendom enligt testamente

sambo sedan 18 år i gem bostad, 25 år totalt s sambos 2 gem barn nu vuxna.Min sambo hävdar att han har rätt till hela bostaden då pengarna som användes för a tt köpa den 1995 var ett arv som var testamenterad enskild egendom från mamman som avlidit.Sambon har dessutom fritidshus och stor hyresrätt.Är 60 år vill separera. Har jag inte rätt till någonting? "Desperat "

Lawline svarar

Hej!

I en bodelning ingår enligt Sambolagen 8 § samboegendom. Samboegendom är enligt Sambolagen 3 § gemensam bostad och bostad som förvärvats för gemensam användning. Fritidshuset och hyresrätten är därmed inte samboegendom då de inte används som gemensam bostad och ingår inte i bodelningen.

Enligt Sambolagen 4 § är inte heller det som testamenterats med villkor om enskild egendom samboegendom. Undantaget gäller även egendom som trätt i den testamenterade egendomens ställe. Bostaden är därmed inte samboegendom om den förvärvats med enbart de testamenterade pengarna. Det gäller även om bostaden förvärvats med hjälp av både de testamenterade pengarna och av din sambo lånade pengar. Om bostaden förvärvats för både de testamenterade pengarna och annan egendom kan den utgöra blandad egendom och delvis ingå i en bodelning.

Din sambo måste dock kunna visa dels att pengarna testamenterats med villkor om enskild egendom, t.ex. genom att visa upp testamentet, dels att det är just de pengarna som använts för att förvärva bostaden. Om din sambo inte kan göra sannolikt att bostaden förvärvats med de testamenterade pengarna, vilket kan göras t.ex. med hjälp av kontoutdrag, så kan bostaden vara samboegendom. Det förutsätter dock att den förvärvades för er gemensamma användning.

Sambolagen hittar du https://lagen.nu/2003:376.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare