FrågaFAMILJERÄTTBodelning10/11/2014

Samboegendom och bodelning

hej jag och min sambo har sepererat efter 4 år tillsammans. men min fråga är om jag kan göra något åt att han vill ha helften av allt. under den tiden vi bott ihop så har jag betalat allt kring möbler helt själv då han inte har haft en inkomst pga att han studerar. samt att större delen av möblemanget köptes med pengar från min pappa som jag fick i en gåva. han vill även ta tv som jag fortfarande har ett lån på. och ingår husdjur i samolagen för jag står som ensam ägare på min hund men han hävdar att även den ingår i detta. (hunden köptes under tiden vi var tillsammans)

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Enligt Sambolagen är samboegendom den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget om det är anskaffat för gemensamt bruk (3 §) och inte utgör personlig egendom enligt testamente, arv eller gåva (4 §).Om ni inte har avtalat om att sambolagen helt eller delvist inte ska gälla så innebär det att bostad och bohag ska delas lika i en bodelning (14 §).

De möbler osv du har köpt till bostaden är om de är (vilket det verkar som) införskaffade för gemensamt bruk alltså samboegendom enligt 3 §. Det tas ingen hänsyn till om den ena betalat alla möblerna. Man tar vid bodelningen värdet för samboegendomen minus skulderna för samma egendom och delar lika på nettovärdet (13 §). Så om du t ex köpt en TV som du har lån på, så räknas först TV:ns marknadsvärde den dag ni bestämde er för att separera och sedan dras den skuld du har kvar på TV:n av. Den summa som bli kvar ska ingå i bodelningen, och när man gjort likadant med all samboegendom ska nettosumman enligt huvudregeln delas lika. I 15 § finns en undantagsregel som säger att om det med hänsyn särskilt till samboförhållandets längd men även till sambornas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt är oskäligt att den ena sambon skall lämna egendom till den andra i den omfattning som följer av sambolagen, så ska bodelningen i stället göras så att den förstnämnda sambon får behålla mer av sin egendom. Jag kan utefter informationen i din fråga inte avgöra om den är aktuell i ert fall.

Sedan fördelas egendomen i lotter på er (17 §), förenklat kan man säga att ni delar upp sakerna så att ni vardera får saker som motsvarar det värde var och en av er ska ha. Skulle det vara så att du köpt alla möbler så äger du dem, och kan välja om du ska ge din exsambo hälften av möblerna (dvs ge honom häften av egendomen) eller om du vill kompensera din exsambo med värdet för hälften av möblerna och behålla möblerna själv (17 §).

Husdjur är inte samboegendom enligt Sambolagen så hunden ska inte ingå i bodelningen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare