Samboegendom och arvsrätt

Tycker det är rörigt kring sambos och vem som äger vad, när, och hur osv. Därav denna fråga.

Mina föräldrar avled 2012 och 2013. 2014 sålde vi syskon huset efter dem. Pengarna jag fick därifrån investerade jag i en sommarstuga, har även lån på denna. Jag står ensam på lånen och står som ensam ägare. Straxt innan jag köpte fritidshuset sålde jag också min villa där jag stod som ensam ägare. Alla "överblivna" pengar satte jag i fritidshuset.

Jag flyttade 2010 till min sambos villa.

Min sambo äger sitt bostadshus, står som ensam ägare och har gjort så under många år.

Min sambo har tre barn sedan tidigare. Jag har tre barn sedan tidigare.

Har också del i en annan fastighet men där är det skrivet som min personliga del i fastigheten (fritidsboende efter våra föräldrar). När/om vi säljer denna kommer jag investera även dessa pengar i mitt fritidshus.

Frågor kring inventarier, bilar osv är inget problem men när vi kommer till lite mer värdefulla saker så har det kommit upp diskussion och de säger att det är på ett sätt, jag på ett annat. Behöver därför veta, framför allt kring våra fastigheter.

Mina frågor är

1) Vem ärver min sambos fastighet/villa/permanensboende, hans tre barn?

2) Vem ärver mitt fritidshus, bara mina barn eller min sambo också?

3) Om jag köper t ex en husbil - vem ärver den, min sambo eller mina barn?

Om jag vill ändra något i "vem som ärver vad", går det att göra? Vart vänder jag mig lättast/billigast osv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor!

Jag kommer här nedan att besvara dina frågor (vilka jag har formulerat om en aning) i tur och ordning.

1) Vem har rätt till min sambos fastighet/villa/permanentboende, om han avlider. Hans tre barn?

Om ett samboförhållande upphör p.g.a. av att den ena sambon avlider har den efterlevande sambon rätt att begära bodelning, 8 § sambolagen. Hen är emellertid inte skyldig att göra det.

Utifall en bodelning begärs ska en sådan äga rum. Bodelningen innebär att sambornas samboegendom ska fördelas lika mellan dödsboet och den efterlevande sambon, med beaktande av lilla basbeloppsregeln. Samboegendom utgörs av bostad och tillhörande bohag, som har förvärvats för gemensam användning, 3 § sambolagen. Vissa undantag finns som inte är relevanta nu.

Som jag förstår den föreliggande situationen står det till på det viset att din sambo hade bostaden även innan du flyttade in. Det innebär att denna bostad inte utgör samboegendom. En annan sak är att möbler ni har köpt in för att använda i er bostad sannolikt är sådan egendom.

Den kvarlåtenskap som återstår efter att bodelning har skett (om den efterlevande maken begärde att en bodelning skulle ske), ska som huvudregel fördelas enligt 2 kap. 1 § ärvdabalken. I denna bestämmelse framgår att om ett testamente inte finns har den avlidnes barn och barnbarn (osv.) rätt att få del av lika delar av kvarlåtenskapen.

Dock finns ett viktigt undantag från ovannämnda regel. Enligt 22 § sambolagen har den efterlevande rätt att överta den gemensamma bostaden, om hen bäst behöver den och det kan anses skäligt. Dock gäller denna regel endast bostadsrätter och hyresrätter. Sålunda är den inte relevant när det gäller din sambos fastighet.

Sammanfattningsvis innebär det ovanstående att om din sambo avlider tillfaller fastigheten hans tre barn.

2) Vem har rätt till mitt fritidshus, om jag avlider. Bara mina barn eller min sambo också?

Fritidshuset är inte er bostad och därför utgör det inte samboegendom (se 3 § sambolagen). Alltså har dina barn rätt att ärva det (se 2 kap. 1 § ärvdabalken).

3) Om jag köper t ex en husbil - vem har rätt till den, om jag avlider. Min sambo eller mina barn?

En husbil räknas inte som bohag och utgör därför inte samboegendom (jfr. 3 § sambolagen). Det innebär att dina barn ärver husbilen.

4) Om jag vill ändra något i "vem som ärver vad", går det att göra? Vart vänder jag mig lättast/billigast osv?

Av det ovanstående framgår att en efterlevande sambo har mycket få rättigheter avseende den avlidnes egendom. Som framgår av det ovanstående har dock den efterlevande sambon rätt att få del av värdet av hälften av de möbler som ni har köpt in för att använda i den gemensamma bostaden. Om ni vill att även denna egendom ska tillfalla den avlidnes barn skulle jag rekommendera att ni upprättar ett samboavtal, vilket ni kan upprätta här.

Om ni istället skulle vilja ge den efterlevande sambon en starkare ställning är det smidigaste att upprätta ett testamente till förmån för denne. Ett sådant kan ni upprätta här.

Hoppas du fick svar på dina frågor.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare