Samboegendom när ett samboförhållande inleds

Hej, 2002 köpte jag och min före detta make ett hus som jag fortfarande bor i. Året 2011 skilldes vi och efter skillsmässan gjordes en juridiskt bodelning och enligt den skrev maken över sin del av huset på mig så att jag äger huset till 100% sedan dess. Nu har jag inlett ett nytt förhållande och min sambo kommer att flytta in i huset. Räknas huset som gemensam egendom vid eventuell separation eller dödsfall? Sambon är äldre än mig. Jag har 2 barn från tidigare äktenskap. Sambo har inga barn med däremot en stor släkt som kanske har rätt till hans egendom ?? Jag önskar att huset går i arv till mina barn. Tackar för svaret på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Enligt sambolagen (2003:376) 1 § är sambor två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll, se här. Vad som är samboegendom, och som alltså ska ingå i en eventuell bodelning vid en separation eller ett dödsfall, regleras i sambolagen 3 §, här. Enligt denna regel är sambors gemensamma bostad och bohag samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning.

Om jag tolkat frågan rätt så äger du i ditt fall ensam ett hus innan din nuvarande partner flyttar in i huset i fråga. Det innebär att huset inte har förvärvats för gemensam användning eftersom du äger det innan samboförhållandet inleds. Alltså kommer huset inte att ingå i en eventuell bodelning mellan dig och din partner vid en eventuell separation eller dödsfall eftersom det inte är samboegendom. Så är fallet eftersom det enligt sambolagen 8 § endast är samboegendom som ska ingå i en bodelning, här. Sammanfattningsvis kommer din sambo inte ha rätt till halva värdet av huset vid en eventuell separation eller dödsfall.

Hoppas detta var till någon hjälp!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare