Samboegendom i händelse av dödsfall

Hej har en angående om jag/min partner skulle dö. Vi har en gemensam som, inga andra barn utöver honom. Vi är förlovade men inte gifta. Vi äger ett radhus tillsammans och har en bil som står på mig. Vad skulle hända med radhus/bil om t.ex jag dog? Kan man skriva något slags avtal som skulle gälla med samma regler som när man är gifta?

Mvh Anna

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag fårstått din fråga rätt så bor du och din partner tillsammans, varför Sambolagen (2003:376) är tillämplig.

Så länge ni fortsätter vara sambor så är det du som äger bilen, eftersom den står på dig och ni äger hälften av huset var. Skulle däremot ert samboförhållande upphöra, tillexempel till följd att någon av er avlider, så finns det några olika händelseförlopp beroende på ifall ni skriver ett samboavtal eller inte.

Ifall ni inte skriver ett samboavtal kommer den efterlevande sambon kunna välja ifall denne vill kräva bodelning allternativt använda sig av Lilla basbeloppsregeln, 18 § 2 st. Sambolagen. Skulle det bli aktuellt med bodelning kommer den efterlevande tilldelas hälften av samboegendomen och resten tillfaller dödsboet, i det här fallet er son.

Om det istället är Lilla basbeloppsregeln som är aktuell ger denna regel den efterlevande sambon rätt till tillgångar ut bohaget till ett värde av två prisbasbelopp. Ifall värdet på huset understiger två prisbasbelopp kan den efterlevande sambon välja att ta över huset, eller annan egendom så länge värdet inte överstiger två prisbasbelopp.

Samboegendom är all egendom som köpts för att ni ska använda den tillsammans, oavsett vem som betalat den, 3 § Sambolagen. I samboegendom ingår inte fordon, varför den bil du äger kommer hamna utanför en eventuell bodelning och fördelning enligt Lilla basbeloppsregeln och tillfalla eventuella arvingar direkt, i det här fallet er son. Detsamma gäller eventuell resterande del av ert gemensamma bohag efter att den efterlevande sambon fått tillgångar till ett värde om två prisbasbelopp.

Skriver ni däremot ett samboavtal kan ni själva vad ni vill ska hända med era tillgångar ifall någon av er skulle avlida. Ett samboavtal kan ni skriva med hjälp av vår tjänst http://lawline.se/vara_tjanster/avtal.

Jag hoppas jag besvarat din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Olivia ÅmanRådgivare