Samboegendom - förvärv av fastighet

Hejsan

Jag har en fråga angående hus köp och sambolag.

Det är så här att jag har letat hus länge nu men inte hittat, men är fortfarande på jakt efter ett hus, nu har jag träffat en sambo som kommer flytta in i de ev. huset tillsammans med mig. Hittar vi ett hus nu så är de jag som kommer stå på kontrakt och lån på huset p.g.a att hon har alldeles för låg inkomst och inte råd med mycket annat än sina räkningar.

Nu till min fråga, eftersom jag kommer stå på både hus och bolån men hon kommer flytta in samtidigt som mig, vad skulle hända om vi skulle gå i sär om 1 år eller om 5 år framöver vem vet liksom. Men eftersom jag är den person som kommer stå för allt när de kommer till lagfart, pantbrev, handpenning, bolån och även eventuellt nya bolån för renoveringar, har jag risk att förlora mitt hus p.g.a sambolagen fast jag är den som betalt och står på allt?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Sambolagen (2003:376) blir tillämplig när du och din partner stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll, se här. Vid en eventuell separation mellan er när ni omfattas av sambolagen ska en bodelning göras enligt sambolagen 8 §, om någon av er begär det, här. Det som då ska ingå i bodelningen och alltså fördelas mellan er är samboegendom.

Enligt sambolagen 3 § är samboegendom sambors gemensamma bostad och bohag, om egendomen förvärvats för gemensam användning, här. Detta innebär i ditt fall att om syftet med ett förvärv av ett hus är att du och din partner ska bo där tillsammans, så kommer huset att räknas som samboegendom. Det ska då ingå i en bodelning vid en eventuell separation om en sådan begärs. Då spelar det heller ingen roll att det endast är du som står på bolån osv.

Om huset kommer att räknas som samboegendom, så finns det ändå en möjlighet att huset inte ska ingå i en eventuell framtida bodelning genom att ni upprättar ett så kallat samboavtal. Detta regleras i sambolagen 9 §, här. I ett sådant kan alltså du och din sambo avtala om att huset inte ska ingå i en bodelning. Ett samboavtal ska vara skriftligt och undertecknas av båda samborna eller de blivande samborna.

Om du behöver hjälp med att upprätta ett samboavtal kan du boka tid hos en erfaren jurist som är specialiserad på familjerätt. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare