Samboegendom, bodelning och dold samäganderätt

Hej! Jag har varit sambo i cirka 4,5 år. För 3 år sedan köpte vi en lägenhet tillsammans. Lånet, och mig veterligen även lägenheten, står på honom. Han tjänar mer pengar än mig men vi har haft gemensam ekonomi och alla våra pengar har gemensamt gått till lån, mat hyra osv... Nu ska vi separera och lägenheten säljas. Min fråga är vilken rätt jag har till försäljningsvinsten? Om inte 50/50 så hur räknar man ut vilken procent? Vad gäller bilen vi också köpt under samboskapet, som också står på honom men betalats av från oss båda? Har jag rätt till ngn försäljningsvinst av den? Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.

Lawline svarar

Hej,
tack för din fråga. Det finns två alternativa situationer i det här fallet som delvis överlappar varandra. Den första utgår från att bodelning sker och den andra att en sådan inte kommer till stånd. Den förstnämnda berörs först.
    Eftersom ni är samboende krävs att någon utav er begär bodelning för att en sådan ska komma till stånd, således under förutsättning att du eller din sambo så önskar, 8 § SamboL se https://lagen.nu/2003:376#P8S1. Det innebär i så fall att enbart samboegendom kommer att bli föremål för likadelning. Med samboegendom förstås sådant gemensamt bohag samt bostad som ni har förvärvat för gemensamt bruk, 3 § SamboL, Se https://lagen.nu/2003:376#P3S1.För att först beröra lägenheten kommer denna ingå i en eventuell bodelning eftersom den har förvärvats i syfte att ni ska bo där tillsammans - vilket ni även har gjort. Det spelar således ingen roll att din sambo ensam står som ägare på den. På grund av detta har du rätt till halva lägenheten och som en konsekvens därav halva försäljningsvärdet när denna säljs. Om din sambo skulle sälja lägenheten innan bodelningen krävs ditt samtycke, annars kan domstol förklara försäljningen ogiltig. Om du tillåter försäljningen innan ert samboförhållande har ansetts upphört (t.ex. då någon utav er flyttar till annan adress) har du inte rätt till halva vinsten eftersom det i bodelningen inte ingår ersättning som utgått på grund av  försåld bostad.Däremot kan du ha rätt till halva vinsten på annan grund. Förhållandet regleras nedan.
      Bilen kommer inte ingå i en eventuell bodelning eftersom den inte innefattas i definitionen "bohag". Med begreppet förstås nämligen inre lösöre som t.ex. möbler. Således kan du inte få rätt till halva värdet av bilen genom en bodelning.
Däremot kan du ha rätt till halva bilen och även halva lägenheten ifall en bodelning inte kommer till stånd. En sådan rätt kan du även ha till bilen ifall bodelning sker där lägenheten innefattas och även i den situationen där försäljning av lägenheten sker efter ditt samtycke (och innan samboförhållandet upphör) så att enbart kontanter återstår vid bodelningsdagen. En sådan rätt har du ifall du kan anses vara dold samägare. För att vara dold samägare krävs (1) att bilen/lägenheten har köpts för gemensamt bruk, (2) att du ekonomiskt har underlättat eller möjliggjort köpet av bilen/lägenheten på något sätt. Det kan t.ex. vara så att du har betalat en del av köpeskillingen eller att din situation var en grund för beviljandet av lånet. Eftersom även du har betalt lånet på lägenheten och bilen samt att ni i övrigt har gemensam ekonomi talar detta för att rekvisitet är uppfyllt. Utöver kraven ovan krävs (3) att ni har haft en avsikt avseende att ni båda ska äga bilen/lägenheten - en partsavsikt och (4) att din sambo förstod att syftet med ditt ekonomiska tillskott var att samäganderätt ska föreligga. I dessa fall har du således rätt till halva försäljningsvärdet av bilen och lägenheten på annan grund än familjerättslig, där lag om samäganderätt, se https://lagen.nu/1904:48_s.1, istället reglerar förhållandet mellan dig och din sambo.
   Sammanfattningsvis kommer du förmodligen ha rätt till halva försäljningsvärdet av bilen och lägenheten oavsett vilket väg du väljer att ta.

Vänliga hälsningar,

Beatrice RohdinRådgivare