FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/10/2014

Samboegendom, bodelning enligt sambolagen (när ska denna ske och vad ska ingå?)

Hej Jag flyttade för en tid sen ihop med min kille, han hade då ett hyreskontrakt i Visby. Jag bodde där drygt sex månader och under den tiden bestämde vi att vi skulle dela på hyran, det blev då 2500 kr var, jag var arbetslös och vid två tillfällen hade jag inte tillräckligt för min del, då betalade min kille den delen också och jag stod istället för mer av maten. Efter sex månader flyttade jag hem pga slitningar i förhållandet och jobbrist. Efter ett tag skaffade jag en lägenhet för pengar jag sparat och skaffade möbler, det mesta fick jag från släktingar. Efter några månader tog hans hyreskontrakt slut och vi bestämde att han kunde få bo hos mig. Efter bara två månader flyttade han dock till Irland och förhållandet tog slut. under dessa två månader var han dock skriven här. Nu har jag fått ett mejl där han begär drygt 15000 kr, eftersom han anser att jag är skyldig honom, han påstår att jag inte betalat min del av hyran någon av månaderna jag bodde där och begär utöver det tillbaka ett smycke jag fick värt dryga 3,500 kr. Min rädsla är nu att om jag vägrar honom pengarna så ska han begära bodelning på min lägenhet. Kan han det?

Lawline svarar

Hej Amanda! Vad kul att du hör av dig till oss på Lawline.

Din fråga innehåller ganska mycket information, men som jag förstår det vill du ha utrett (1) när en sambo kan begära bodelning och (2) vad som ska ingå i den eventuella bodelningen. Jag kommer således inte gå in närmare på frågan om hyran och smycket (vad jag generellt kan säga om det är att hyran beror mycket på vad ni egentligen avtalade när din kille betalade hyran och du stod för mer av maten. Smycket verkar du ha fått, och en fullbordad gåva går inte tillbaka utan vidare).

(1) Sambolag (2003:376) reglerar de frågor du ställer. Till att börja med bör man betrakta ert "första" samboförhållande som upphört när du flyttade ifrån din killes hyresrätt, se 2 § 2 p. i ovan nämnda lag. När din kille sedan flyttade in i din lägenhet upptog ni ett samboförhållande igen. Det "andra" samboförhållandet upphörde efter två månader. Enligt 8 § 2 st. kan en sambo påkalla bodelning senast ett år efter samboförhållandet upphörde. Det framgår inte helt klart i din text om det har gått så lång tid men jag tolkar det som att det inte har det, således kan din f.d kille framställa en begäran om bodelning.

(2) Vad som ska ingå i en bodelning är samboegendomen. Gemensamt bohag och gemensam bostad som har förvärvats för gemensam användning är samboegendom och ska ingå i en bodelning, se 3 § och 8 §. I detta fall tyder dock mycket på att du köpte lägenheten till dig själv, efter att ert "första" samboförhållande upphörde. Avsikten med ditt förvärv verkar inte ha varit att din f.d kille också skulle flytta in där. Därför blir det svårt att säga att lägenheten har förvärvats för gemensam användning. Slutsatsen blir alltså att, efter de uppgifter du har lämnat i din text, lägenheten inte kommer att vara med i en eventuell bodelning.

Mattias VilhelmssonRådgivare