Samboegendom

Hej!

Har en fråga om sambolagen.

Köpte ett hus för rätt exakt 6 år sedan som jag själv flyttade in i. Efter några månader träffade jag en partner som flyttade in i huset. Vi fick rätt snabbt två barn.

Vår gemensamma ekonomi har i princip bara bestått av min lön då min sambo nästan inte har någon inkomst. Jag har tagit flera lån på huset under tiden vi bott tillsammans och använt pengarna till renoveringar av huset. Alla lån har stått på mig samt betalats av mig.

Nu, lite mindre än 6 år tillsammans har vi beslutat oss för att gå skilda vägar. Hur ligger det till med de huslån jag tog efter att jag träffat min sambo ? Kan de räknas som gemensamma eller tillhör de mig och mitt hus ? Anledningen till frågan är såklart att det blivit en tvist om hur den eventuella vinsten på huset ska fördelas.

Tacksam för svar!

Husägaren

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När ett samboskap upphör ska samboegendomen fördelas mellan samborna om någon av samborna begär det. Som samboegendom räknas bostad och bohag som har förvärvats för gemensamt bruk. Eftersom du köpte din bostad innan ni ingick ett samboskap så är bostaden inte förvärvad för gemensamt bruk och räknas därmed inte som samboegendom. Vinsten från försäljningen av huset ska därmed inte delas mellan er.
Som sambo ansvarar man dessutom för sin egen ekonomi. Din sambo har därmed inte något ansvar för de huslån som du har tagit, utan dessa tillhör dig och ditt hus.

Ovanstående framgår av sambolagen 3 §, 8 § och 14 § som du hittar https://lagen.nu/2003:376

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare