Samboegendom

Jag äde en ny bil innan förhållandet, jag har sedan bytt till ny bil var 3e år. bilen används främst i mitt jobb som musiker och min ex parter har inte körkort. nu har hon lämnat mig och efter 8 mån vill hon ha halva värdet av bilen och mina instrument. är detta rimligt? hon hotar med advokat.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Det framgår inte av frågan men jag utgår i mitt svar ifrån att ni varit sambor.

Huvudprincipen när det gäller sambor är att den som faktiskt förvärvat egendomen också ska ses som egendomens ägare. Enligt 3 § Sambolagen https://lagen.nu/2003:376#P3S1 utgör sambors gemensamma bostad och bohag som införskaffats för gemensamt bruk så kallad samboegendom. Samboegendom är egendom som kan bli föremål för likadelning mellan parterna vid samboendets upplösning. Med bohag menas enligt 6 § https://lagen.nu/2003:376#P6S1 möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre (andra småsaker i hemmet) som är avsett för det gemensamma hemmet. En bil och dina instrument är inget som utgör samboegendom enligt lagens 3 § och ska därför inte delas vi en eventuell bodelning.

Hoppas detta var till någon hjälp.

Vänligen,

Emelie PiironenRådgivare