Samboegendom

1996 fick jag i enskild gåva från min mor 1/3 av vår familj gård. 2016 blev jag utlöst från gården och köpte mig ett hus som jag och min dotter ska bo i. I samme vevan så opphörde mitt samboerskap med min dotters far. Huset blev köpt av mig som den nya bostaden till mig ock min dotter. Min ex sambo hävdar nu att han har rätt till å bli utlöst från mitt nya hus. Är detta rätt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar utgå ifrån vad som händer när ett samboförhållande utan samboavtal upphör, om du vill läsa mer om det själv är det sambolagen som är tillämplig.

Vid ett samboförhållandes upphörande så kan en likadelning ske av samboegendomen (14 § sambolagen). Samboegendom är enbart bostad och bohag (hus, möbler etc.) som är köpt för att användas tillsammans (3 § sambolagen). Utifrån de förutsättningar som du angivit i frågan skulle jag därmed säga att ditt nya hus inte är en samboegendom och därmed så har inte din ex-sambo rätt att bli utlöst.

Svar

Utifrån de givna förutsättningarna så låter det som att ditt nya hus inte är en samboegendom och om så är fallet behöver du inte lösa ut din ex-sambo.

Jag hoppas att du känner att du har fått ett tydligt svar på dina frågor, om det är något mer du undrar över så är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Ronja WestlinRådgivare