Samboegendom.

Hej Min syster har varit sambo i 4 år. Nu fungerar inte riktigt bra mellan de och han säger hela tiden att om hon inte är nöjde ska hon sticka bara. Efter de flyttade ihop köpte han hus, båt, bil, motorcykel bl.a. Har hon rätt för en andel av något eller inte? Det står ingenting i hennes namn.

Lawline svarar

Hej!

Om din syster och hennes sambo separerar så kan hon begära bodelning, 8 § Sambolagen. Det som delas är samboegendom. Samboegendom är sambors gemensamma bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning, 3 § Sambolagen. Båt, bil och motorcykel är inte samboegendom, då det inte är bostad eller bohag, varför din syster inte har rätt till någon andel av dem. Huset kan din syster däremot ha rätt till halva värdet av, om det köptes för att användas som gemensamt boende.

Sambolagen hittar du https://lagen.nu/2003:376.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare