Samboegendom

I början på sommaren flyttade min partner in i ett hyreshus. Jag behöll min bostadsrätt och flyttade inte officiellt in förens tre månader senare, då vi blev sambos. Under sommaren införskaffade jag dock möbler han inte tyckte behövdes och han sa jag kunde ha hos mig senare. De stod i huset. Sedan blev vi sambos och han har inte köpt något av bohaget, utan jag har tagit med saker jag införskaffat sen tidigare och stått för alla inköp. Han har även barn och jag har även stått för deras leksaker, kläder och presenter samt hans kläder.

Jag betalar inte hyra eller avgift för el/vatten men står för nästan allas våran gemensamma matkostnad. Nu överväger vi att separera och jag vet inte vad jag i sånna fall kan ta med mig

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Vid samboförhållanden är sambolagen tillämplig. När Samboförhållandet upphör kan man göra en bodelning och i den ingår samboegendom som utgörs av gemensam bostad och bohag som förvärvats för gemensamt bruk. Följande ingår inte i samboegendom enligt 4 § SamboL, egendom som en sambo har fått i gåva av någon annan än den andra sambon med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda, egendom som en sambo har erhållit genom testamente med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda, egendom som en sambo har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda och vad som har trätt i stället för egendom som avses i ovan om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild.

Till sambors gemensamma bostad och bohag räknas inte egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål eller egendom som uteslutande används för den ena sambons bruk. I begreppet sambors gemensamma bohag avses möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet.

Om ni kommer någorlunda överens kan ni uppdela era tillgångar själva utan att göra bodelning enligt 8 § SamboL alternativt skriva ett samboavtal som delar upp egendom mellan er eller avtala bort Sambolagen. Vi har avtalsmallar här. Har man inget avtal så blir gemensamt bohag delat till hälften. När sambor inte kommer överens om bodelning kan man ansöka om en bodelningsförättare hos tingsrätten.

Din bostadsrätt ingår inte i bodelningen.

Hoppas att detta besvarar din fråga!

Vänligen,

Jessica KondukRådgivare