Samboegendom

HEJ

Jag och min sambo har flyttat från en hyreslägenhet till en villa där han står för lån och kontantinsatsen, vi delar lika på alla utgifter, vad händer mig om vi skulle separera eller han avlider, går jag lottlös då

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om egendom i samboförhållanden finns i sambolagen(SL).

Villan utgör er gemensamma bostad om din sambo innehar den huvudsakligen för att ni ska bo där enligt 5 § SL, vilket utifrån din fråga verkar vara fallet. Om din sambo har köpt villan för att ni gemensamt ska använda den så är utgångspunkten att den utgör samboegendom enligt 3 § SL, vilket också verkar vara fallet eftersom ni flyttat från en hyrsrätt till villan. Det är dock viktigt att han köpt den just ni ska flytta in där.

Utgångpunkten verkar vara att villan utgör hans samboegenom. Det kan dock finnas undantag från detta om din sambo fått någonting i gåva, arv eller testamente med villkor att egendomen ska vara enskild egendom och även egendom som trätt i stället för sådan egendom ska vara enskild enligt 4 § SL. I så fall utgör också villan enskild egendom och inte samboegendom. Detta är som sagt ett undandtag och då jag inte vet om så är fallet är det viktigt att poängtera detta.

Om ert samboförhållande upphör av ett annat skäl än att ni ingår äktenskap med varandra, dvs genom att ni går isär eller om en av er dör så kan någon av er begära att samboegendom ska fördelas mellan er genom bodelning enligt 8 § SL. Om ni separerar eller han avlider så kan du alltså begära bodelning och då kommer villan att ingå i denna så länge ni inte avtalat om att den inte ska göra det genom ett samboavtal. Villan (som värde) kommer som utgångspunkt, tilllsammans med er övriga samboegendom, alltså delas mellan er om ni separerar. Om han avlider kommer den delas mellan dig och hans arvingar.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare