Samboegendom

När jag ärver min fars skogsegendom/fastighet, är min sambo då berättigad till mitt arv?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag antar att din fråga syftar till om din sambo är berättigad till en del av ditt arv vid en eventuell separation. Vid en bodelningen mellan sambon så är det endast samboegendomen som delas. Den skogsfastighet du ärver kommer inte att ingå som samboegendom, då samboegendom endast består av den gemensamma bostaden, möbler och sådana saker som är avsedda för det gemensamma hemmet. Hoppas svaret varit till hjälp.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare