Sambodelning av hus då en betalat mer vid inköp

Hej. Jag och min sambo har separerat och är i färd att sälja vårat 50/50 ägda hus. Jag gick in med en större kontantinsats när vi köpte huset 2009. Denna transaktion syns i Nordeas system. Min fråga är om jag har rätt till att få ut den kontantinsatsen vid försäljning av huset?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När två sambor separerar ska en sambodelning av den gemensamma bostaden och gemensamt bohag göras. Eftersom ni köpte huset för att bo i det tillsammans utgör det samboegendom och den vinst ni gör på försäljningen av det ska enligt lagens regler delas lika emellan er. Detta gäller oavsett om du betalade mer då handpenningen lades. Lagen innebär att det i princip inte spelar någon roll om det endast skulle vara den ena som betalat hela huset, det ska ändå delas lika vid separation.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare