Sambodelning

hej jag har en fråga jag och min sam bor vi har bort tillsamman i12år men han slängde ur mig och har hämtat en ny tjej från Thailand hit på en gång jag undra vad jag har rätt till på det situation men vi har ingenting gemensam

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett samboförhållande upphör måste man fördela tillgångarna mellan parterna.

Om det inte finns något samboavtal reglerar sambolagen hur egendomen skall fördelas. Enligt lagen har du rätt till:

1) De saker som du har köpt själv, eller tillsammans med någon annan,: det vill säga de tillgångar som du äger redan nu, och som inte är samboegendom.

2) Du har även rätt till hälften av den s.k. "samboegendomen". Samboegendom är enligt sambolagen bostad eller bohag, som är införskaffat för att man ska använda det gemensamt.

Det viktiga är att avsikten vid köpet var att bostaden eller bohaget skulle användas gemensamt. Det spelar ingen roll vem som köpt egendomen. Man brukar främst se till tidpunkten för köpet för att avgöra vad avsikten med köpet varit. Om bostad eller bohag köpts under, eller i nära anslutning till, samboförhållandet är det sannolikt att det skulle användas gemensamt. Med bohag menas allt inre lösöre som t.ex. möbler, hushållsmaskiner som används i det gemensamma hushållet. Bil eller egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål är dock inte samboegendom.

Sammanfattningsvis kan alltså sägas att det är mycket möjligt att du har rätt till delar av det gemensamma hushållet, eller till och med bostaden, om det har inköpts under, eller i nära anslutning till ert samboförhållande. Detta gäller oavsett vem som betalt för egendomen.

Om du vill gå vidare med detta råder jag dig att ta kontakt med en jurist, förslagsvis Familjens Jurist som är experter på just familjerätt.

Sambolagen hittar du https://lagen.nu/2003:376

Lawline RådgivareRådgivare