Samboavtals giltighet vid flytt

För 12 år sedan köpte jag och min sambo en gemensam lgh i innerstan. jag var då delägare i ett företag varför vi skrev ett samboavtal där vi avtalade bort "att reglerna om bodelning i sambolagen inte ska gälla mellan oss". Adressen där vi bodde står på avtalet. Sen 10 år tillbaka bor vi ett radhus som min sambo äger. Vi har fått 3 barn och jag är inte längre delägare i något företag. Vi ska nu separera och min sambo hävdar att avtalet fortfarande gäller. Vi har hela tiden haft gemensam ekonomi och jag har hjälp till med amorteringen. Gäller verkligen det tidigare avtalet trots att alla förutsättningar ändrats?

Lawline svarar

Hej!

Ett samboavtals giltighet är inte bundet till att ni bor kvar i samma bostad, förutsatt att ni inte angivit det i samboavtalet. Svaret på din fråga beror således på hur samboavtalet är formulerat. Att adressen finns angiven, t.ex. genom att ni skrivit något i stil med "vi sambor, som bor på adress x-vägen 1, avtalar att...", medför inte att samboavtalet inte längre gäller när ni flyttar. Då har ni istället haft att upprätta ett nytt samboavtal om ni ville åstadkomma en ändring, 9 § sambolagen. Om det däremot formulerats med förbehåll om att ni ska bo i viss bostad, t.ex. "att reglerna om bodelning i sambolagen inte ska gälla mellan oss så länge vi bor på x-vägen 1", borde det inte längre gälla efter en flytt.

I normalfallen brukar man inte i samboavtal hänvisa till viss adress för samboavtalets giltighet. Om ni har ett samboavtal av standardutformning så innebär det att avtalet ska tillämpas vid er separation.

Sambolagen hittar du https://lagen.nu/2003:376

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare