Samboavtals giltighet efter ingående av äktenskap

Hej!

Jag har en fråga om ägande när man gifter sig.

Historien är så att jag träffar en man. Han skaffar en liten gård som vi flyttar in på. Han står på lånet och skriven som ägare. Vi skriver ett samboavtal och två år senare gifter vi oss. Vi har inte skrivit äktenskapsförord. Gäller samboavtalet? Eller äger jag hälften av gården nu?

Hur blir det om vi skulle gå skilda vägar, står han kvar med skulderna?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till oss på Lawline med din fråga.

Ett samboavtal övergår inte automatiskt till att bli äktenskapsförord vid äktenskap. Anledningen till detta är att ett äktenskapsförord måste registreras hos Skatteverket för att vara giltigt, 7 kap. 3 § äktenskapsbalken (här), något som inte är ett krav för giltighet av samboavtal. Vid äktenskap är istället huvudregeln att all egendom som inte är enskild är giftorättsgods. På vilka grunder egendom kan vara enskild anges i 7 kap. 2 § ÄktB. Om ni önskar att gården ska utgöra enskild egendom är mitt råd att ni skriver ett äktenskapsförord, ni kan få hjälp med att upprätta ett sådant via vår avtalstjänst, se http://lawline.se/vara_tjanster/avtal. Ett annat tips är att boka tid hos en familjerättsjurist för rådgivning och hjälp med formuleringar. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka alt. klicka på knappen till höger.

Vänliga hälsningar,

T ERådgivare