Samboavtalets skydd mot särkullbarns arvsanspråk

För snart ett år sedan köpte jag en bostadsrätt för min sambos och mitt gemensamma bruk. Jag har betalat 100% och står som 100% ägare på kontraktet. Vi är båda överens om att detta är min enskilda egendom och har upprättat ett så kallat strikt samboavtal för att förtydliga detta. Min sambo har dock tre särkullsbarn och jag är nu orolig att de ska ha rätt att kräva del av min bostadsrätt som sitt arv, om min sambo skulle avlida före mig. Är det strikta samboavtalet tillräckligt för att skydda mig från eventuella krav från barnen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom att ni är sambos så är det sambolagen som reglerar ert förhållande. I normala fall anses en bostad som förvärvats för gemensamt bruk av sambos vara samboegendom (3§, se https://lagen.nu/2003:376#P3S1). Sambolagen är dock en dispositiv lag (med undantag från 22§) och kan därför avtalas bort genom samboavtal. För att avtalet ska gälla så måste det upprättas skriftligen och undertecknas av båda samborna, 9§. Ingen registrering hos Skatteverket eller annan myndighet krävs. Om ni har följt dessa formkrav, så har ni alltså ett giltigt samboavtal som innebär att bostadsrätten är din enskilda egendom. Eftersom att egendomen då inte på något sätt tillhör din sambo i juridisk mening, så är det inte heller någonting som är möjligt för dennes särkullbarn att ärva eller kräva del av. Som direkt svar på din fråga så är därmed samboavtalet tillräckligt för att skydda dig från deras eventuella arvsanspråk.

Med vänliga hälsningar,

Johan OlssonRådgivare