Samboavtal/äktenskapförord i förväg

Hej!

Kan man skriva ett samboavtal/äktenskapsförord i förväg för att ha tillhands när man eventuellt går in i ett samboförhållande/äktenskap? Vi har en son som har en bostadsrätt med bohag och ekonomiska placeringar samt bankkonton. Allt detta vill vi ska vara hans enskilda egendom för all framtid. Han har inget stadigvarande förhållande än, men vi vill vara förutseende och ordna detta innan han går in i ett seriöst samboförhållande/äktenskap. Vår son är naturligtvis införstådd med detta. Vi undrar hur vi ska gå tillväga och vad kostnaden blir om vi får hjälp från er? Vi är även intresserade att upprätta varsitt testamente (make/maka) där det framgår att vår sons framtida arv blir hans och hans bröstarvingars enskilda egendom.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Jag vill bara börja med att kommentera att det är mycket klokt av er att tänka långsiktigt! Som svar på er fråga så kan man upprätta ett samboavtal/äktenskapsförord "i förväg". Det måste dock understrykas att båda parterna måste underteckna avtalet/förordet för att det ska bli gällande. Er son kan alltså inte ensidigt skriva under avtalet/förordet för giltighet. Däremot kan han/ni upprätta en handling som senare undertecknas av båda parterna.

Vi på Lawline kan hjälpa er med att upprätta dessa handlingar som ni önskar. Vi tar ut en kostnad om 1 395 kr/h. Vill ni att jag kopplar ihop er med en jurist inom området så är det bara att ni hör av er.

Hoppas att ni känner att ni har fått svar på er fråga. Vid ytterligare frågor eller funderingar är ni välkomna tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare