Samboavtal vid köp av bostadsrätt

Hej, Jag ska sälja min lägenhet och ska köpa ny. Min tjej som registrerat att hon bor hos mig ska följa med men jag betalar allt och står på allt. Om vi skulle bli ovänner och göra slut i nya lägenheten har hon rätt till att få en del av denna nya lägenhet även fast jag betalar och står för allt?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Då du och din flickvän flyttar in samtidigt i bostadsrätten som du har köpt, och tanken är att ni ska leva ihop, så skulle jag rekommendera att ni upprättar ett samboavtal.

I samband med att ni upprättar ett samboavtal, så måste ni skriva in att bostadsrätten inte ska ingå vid eventuell bodelning, samt att hon avsäger sig vidare anspråk på bostaden och vinster vid en framtida försäljning av bostadsrätten. Jag skulle också rekommendera att ni redan innan flytten upprättar ett samboavtal, och även medtar egendom som ni inte vill ska ingå vid en bodelning, samt fördelning av kostnader i hushållet. Därmed skapar ni er en trygghet inför framtiden och minimerar missförstånd och tidskrävande diskussioner, om förhållandet mot all förmodan skulle ta slut.

Svaret har sin grund utifrån bestämmelserna i sambolagen (2003:376) http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030376.htm

Tveka inte att höra av dig vid eventuella följdfrågor i ärendet eller om du/ ni har andra juridiska frågor.

Bästa Hälsningar,

Essie MalkocRådgivare