Samboavtal under pågående samboförhållande

Hej ! Bor tillsammans med min sambo sen 5 år tillbaka och jag äger en bostadsrätt som står på mig + att jag har betalt för varenda möbel , fordon och verktyg . Mitt problem är att min tjej är arbetslös och lägger inte en krona på varken mat , hyra eller något annat som rör hemmet . Vi har diskuterat sambolagen en del och det skrämmer mig att hon vilken dag som helst kan ta i princip allt jag äger utan att förlora någonting , hur ska jag göra för att säkra det jag äger ska komma i fel händer ? Mvh Christian

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Det som ska fördelas vid en bodelning enligt Sambolagen är samboegendomen, dvs. bostad och bohag som är införskaffat för gemensamt bruk. Om du alltså ägde bostadsrätten innan ni träffades eller bestämde er för att flytta ihop utgör den inte samboegendom, däremot är det utan betydelse vem som betalade eller betalade den större delen för den. Mat, hyra och andra löpande kostnader är ingenting som regleras i sambolagen eller något som man vid en bodelning kan få ersättning för, utan detta är något man bör reglera emellan sig.

Det ni kan göra för att säkerställa att ni får den egendomsfördelning ni vill ha är att skriva ett samboavtal och däri reglera sådan egendom som inte ska ingå i en bodelning. Detta kan ni göra när som helst under samboförhållandet, och ett sådant avtal kan ersättas av ett nytt. För att vara giltigt måste avtalet vara skriftligt och undertecknat av båda parterna.

Sofia LinderRådgivare