Samboavtal om egendom som inte ska ingå i bodelning

Ska upprätta ett samboavtal med min sambo. Jag äger inte huset jag bor i utan det gör min mamma men jag har renoverat hus för cirka 1 miljon och ska ärva det. Vill att samboavtalet ska skydda mig om min mamma dör och jag ärver huset i framtiden så det inte blir gemensam egenom. Kort och gott framtida arvegods ska inte ses som gemensam egendom funkar standardmallen för samboavtal för det eller behövs det en specialanpassad variant 695 eller 1700 kronors varianten på samboavtal?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga

När ett samboförhållande upplöses av en annan anledning än att paret ingår äktenskap ska en bodelning göras om någon i paret begär det, i denna bodelning ingår parets samboegendom vilket utgörs av gemensam bostad samt bohag om detta förvärvats med syftet att de skulle användas gemensamt. Detta stadgas i sambolagen 8§ och 3§ (länk https://lagen.nu/2003:376 ).
För er innebär detta att huset ni bor i utgör samboegendom om det förvärvats med syftet att ni gemensamt ska bo i det. Däremot undantas enskild egendom från bodelningen enligt 4§ - sådan egendom som någon i paret fått med förbehåll om att det utgör enskild egendom. Vilket gäller vid gåva, testamente, arv eller vad som trätt istället för det som erhållits med förbehållet.

Paret kan också avtala om att egendom som utgör samboegendom inte ska ingå vid bodelning genom samboavtal enligt 9 §.

Detta ger dig två möjligheter om du vill att huset inte ska ingå vid en ev. bodelning med din sambo; att din mamma genom testamente villkorar att ditt arv (huset) ska utgöra enskild egendom och därmed inte ingå i en bodelning. Det andra alternativet är att du och din sambo avtalar om att huset inte ska ingå vid en bodelning.

Vilket avtal av dem du anger som passar bäst kan jag inte uttala mig om, du gör bäst att kontakta de som författar avtalen för svar.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare