Samboavtal gällande bostadsrätt

Min son har precis köpt bostadsrätt tillsammans med sin sambo. De bodde tidigare i hyresrätt. Han la in cirka 1/6 kontant av egna pengar. Resterande del har de lån på. Pengarna kommer från en gåva i form av aktier som han haft länge som var definierad som "enskild egendom" i gåvobrev. De äger bostadsrätten 50/50 vilket kändes viktigt för dom av flera skäl. Nu undrar jag om de skulle separera alternativt någon avlida kan man då hänvisa till gåvobrevet för att "bevisa" att min son ska ha ut sin del innan man delar på resten eller bör man skriva samboavtal?

Tack

Lawline svarar

Hej!

Va trevligt att du vänder dig till oss här på Lawline och tack för din fråga!

Då en bostad, i detta fallet en bostadsrätt är inköpt av en eller båda samborna för det ändamålet att det ska komma till gemensam användning utgör detta samboegendom (3 § Sambolagen). Detta oavsett vem av samborna som i realiteten betalt vad. Ifall någon av samborna skulle avlida eller om de skulle separera upphör samboförhållandet, vilket innebär att en bodelning ska göras, 8 § Sambolagen. Efter eventuell skulddelning ska all samboegendom (gemensam bostad och gemensamt bohag) delas lika, 16 § Sambolagen.

Med detta i bakhuvudet kan jag definitivt råda din son och hans sambo att skriva ett så kallat "samboavtal". Ett avtal av sådan typ gör att Sambolagens bodelningsregler inte gäller gällande de specifika saker man i avtalet kommit överens om (9 § Sambolagen). De kan således avtala om hur bostadsrätten eller eventuella försäljningsintäkter ska fördelas mellan dom ifall de skulle separera. Kan dock ihåg att detta avtal ska vara skriftligt och undertecknat av båda samborna för att ha någon legal verkan.

Med vänliga hälsningar,

Sandra NordinRådgivare