Samboavtal för att reglera fördelningen av en framtida husförsäljning

Jag och min sambo har köpt ett gemensamt hus, vi står båda på hela lånet och äger huset 50/50 eftersom vi delar på alla löpande kostnader. Jag har gått in med sparade pengar till handpenningen och lite till samt betalat lagfart och pantbrevs kostnad för oss båda.

Om vi någon gång separeras/säljer huset vill jag därför få rätt till att få ut mina pengar först.

Vad för typ av avtal krävs? räcker det att skriva ett avtal med informationen om köpet samt att några bevittnar?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag rekommenderar er att skriva ett samboavtal där ni bestämmer hur en vinst från en framtida försäljning av huset ska fördelas mellan er. I avtalet kan ni till exempel specificera en viss summa som du ska garanteras vid en försäljning eller bestämma hur vinsten ska fördelas procentuellt mellan er.

Formkraven för ett samboavtal är att det ska vara skriftligt och ha bådas underskrifter (sambolagen 9 §). Det behövs alltså inga underskrifter från vittnen eller andra handlingar bifogade.

Ni kan antingen skriva samboavtalet själva eller med hjälp av Lawlines samboavtalstjänst: http://lawline.se/avtal/samboavtal

Jag hoppas detta var svaret på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare