Samboavtal avseende fastighet inköpt för gemensamt bruk

Vi är sambo och har köpt en fastighet där vi står som ägare 50/50. Vi delar således lika på lånen. Jag har gått in med hela insatsen som krävdes, 1.200.000 av 5.000.000. Vad bör vi skriva som dokumenterar att jag har rätt till motsvarande del i händelse av separation? Kan ett samboavtal reglera detta? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Samboförhållanden regleras enligt sambolagen. Vid en eventuell separation delas all s k samboegendom lika mellan samborna (se 8 § sambolagen). Sådan egendom utgörs av bostad och bohag som förvärvats för gemensamt bruk (se 3 § sambolagen). Då ni köpt fastigheten för gemensamt bruk, men du trots detta lagt hela insatsen är det, som du skriver, klokt att upprätta ett s k samboavtal er emellan. Avtalet ska upprättas skriftligen och undertecknas av bägge samborna (se 9 § sambolagen). Där kan framgå att bodelning inte ska ske alls eller att viss egendom ska tillfalla den ena. I det här fallet vore det förslagsvis rimligt att den del av fastigheten som motsvarar din insats undantas från en eventuell framtida delning av den gemensamma bostaden och enbart tillfaller dig. Detta såvida inte någon del av lånen - som ni ju delar lika - är hänförlig till insatsen.

Om du vill ha mer konkret hjälp rekommenderar jag att du bokar en tid med en jurist som kan upprätta samboavtalet åt er (detta kan du enkelt göra på http://lawline.se/boka).

Hoppas du känner att du fått svar på dina funderingar!

Vänliga hälsningar,

Linnea RanvingeRådgivare