Samboavtal

Är särbo som ska bli sambo. Har en Br som ska säljas och jag flytta in i mannens hus. Huset behöver renoveras rejält. Vad ska vi tänka på och göra för att det ska bli rättvist vad gäller blivande huslån, vinst från min lgh och ägandeförhållande för bådas framtida säkerhet vid ev separation eller dödsfall. Vuxna barn på var sitt håll. Inga gemensamma.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

För att kunna hjälpa er skulle jag behöva mera information om er situation och det skulle bli en ganska omfattande utredning. Jag råder er att istället få hjälp med att skriva ett samboavtal. Om ni inte vill lägga ner tid och pengar på ett avtal så är mitt råd till er att ni gifter er. Det går väldigt snabbt och då har ni grundläggande regler för hur egendomen ska delas om ni flyttar isär eller om en av er dör.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårat frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare