samboavtal

Tjena,

Det är så här att jag kommer eventuellt att bli sambo om ~ 4månader, och min mor tipsade om att jag bör skydda mig genom att skaffa ett papper på de tillgångar jag äger i nuläget, så att om det inte skulle fungera, så behåller jag det som är mitt.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler för samboskap finner du i sambolagen, https://lagen.nu/2003:376

Huvudregeln säger att egendom som är inköpt för gemensam användning utgör samboegendom vilket innebär att det ska ingå vid en eventuell framtida bodelning (3 §).

Det som en sambo tar med sig in i hemmet utgör inte samboegendom och ska alltså inte ingå vid en bodelning.

Även om man köper någonting som är avsett att användas gemensamt kan man avtala om att denna sak inte ska ingå vid en bodelning. Ett sådant avtal upprättas skriftligen och ska undertecknas av både dig och din sambo (9 §).

För att undvika eventuella framtida konflikter rekommenderar jag ändå att ni upprättar ett samboavtal där det framgår vad var och en tar med sig in i hemmet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Trevlig sommar!

Fredrik WigghRådgivare