Samboavtal

Jag har skrivit på ett köpavtal för en lägenhet, endast mitt namn står på pappret, jag tar 100% av lånet. Jag är inte sambo idag, men på tillträdesdagen kommer även min flickvän att flytta in. Behöver jag ett samboavtal för att lägenheten inte ska innefattas av sambolagen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För den händelse ni någon gång skulle gå isär har parterna rätt att begära bodelning, denna begäran ska då ske inom ett år. I en eventuell bodelning ska samboegendomen ingå. Samboegendom utgörs av sambors gemensamma bostad och bohag om det förvärvats för gemensam användning.

I ert fall skulle jag tolka det som att du köpt lägenheten i syfte att ni ska bo där tillsammans. Lägenheten ska därför ingå i en eventuell bodelning.

Sambor får skriva ett så kallat samboavtal som reglerar att bodelning inte ska ske eller att viss egendom inte ska omfattas av bodelningen. Ett samboavtal ska upprättas skriftligt och undertecknas av båda parter. Om det anses som oskäligt kan det dock jämkas eller lämnas utan avseende vid bodelningen.

Om ni vill ha hjälp med upprättandet av ett samboavtal rekommenderar jag att ni vänder er till Familjens jurist som är landets största familjerättsliga byrå.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare