Samboavtal

Hej! Om jag har köpt ett hus för mina pengar och jag och min pojkvän flyttar in samtidigt kommer han att ha rätt till halva bostaden även om vi skulle gå isär. Finns det något sätt att kringgå den delen av sambolagen? I mitt fall vill jag att min sambo flyttar ut p.g.a att jag är rädd för honom, han är alkoholist och är dömd för att ha misshandlat mig och flera av hans tidigare kvinnor. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej Alma!

Tack för din fråga!

Vad jag förstår från din fråga så har du köpt huset för att ni ska bo där gemensamt och då är det enligt Sambolagen att se som gemensam bostad. Det vill säga att ja, ni har båda lika rätt till huset.

Ett alternativ som finns i Sambolagen är att skriva ett avtal er emellan om att huset bara är ditt. Detta kallas för ett samboavtal, kravet för att ett sådant ska vara giltigt är dock att det är skriftligt samt att ni båda skriver under avtalet. Om du tror att du kan få din pojkvän att gå med på att göra ett sådant avtal är det ett bra alternativ för er. Det låter som att du lever i en knepig situation och jag hoppas du tar hjälp så att du inte råkar illa ut!

Lycka till med allt!

Jenny TolanderRådgivare