Samboavtal

Hej!

Jag och min pojkvän har äntligen fått tag på en lägenhet för ihopflytt.

Det som är "kruxet" är vem kontraktet skall stå på. Min pojkvän har betalningsanmärkningar så hyresvärden vill att kontraktet skall stå på mig - absolut inga problem ifrån vår sida men vi skulle vilja skriva någonting sinsemellan för bådas "säkerhet". För min skull att jag inte skall stå själv om han alltförmodan sticker (det tror jag ju verkligen inte men jag har dåliga erfarenheter så) och för hans skull om det skulle hända mig något.

Hur går vi till väga? Kan vi skriva något sorts kontrakt som är juridiskt bindande? Krävs opartiska vittnen ? Är det bara samboavtal som gäller då?

Hälsningar Sofie

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga, vad kul att du vänder dig till oss på Lawline!

Vad du och din pojkvän kan göra är att upprätta ett samboavtal. I ett sådant avtal kan ni sinsemellan bestämma hur ni vill göra med ansvarsfrågan angående lägenheten. Ett samboavtal är ett kontrakt som är juridiskt bindande om det har gjorts på rätt sätt. Det finns några få formkrav, dessa är: avtalet ska göras skriftligt samt båda parter (det vill säga du och din pojkvän) ska båda skriva under avtalet. Detta framgår om ni läser Sambolagens 9§.

Om ni senare önskar att ändra er överenskommelse, kan ni på nytt göra ett annat avtal på samma sätt som då gäller istället för det tidigare.

Lycka till med lägenheten och hoppas detta är till hjälp för er!

Jenny TolanderRådgivare