Samboavtal

Hej, jag har just skrivit på ett kontrakt för att köpa min första lägenhet. Då jag inte kunde närvara vid kontraktsskrivandet skrev jag på en fullmakt för min pojkvän att underteckna kontraktet hos mäklaren. Jag har nu två frågor kring detta: (1) Jag undrar om vi redan vid detta tillfälle räknas som sambos och därmed omfattas av sambolagen? (2) Jag undrar även hur jag ska gå till väga om vi bestämmer oss för att flytta ihop, för att inte omfattas av sambolagen dvs. om jag stått för alla kostnader av både bostad och möblemang och min sambo endast kommer att betala hyra? Vad behöver jag tänka på/göra för att han inte ska ha rätt till min bostadsrätt (ink. möblemang)? Stort tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 1 § Sambolagenavses med sambos två personer som stadigvarande (runt sex månader) bor tillsammans i ett parförhållande med gemensamt hushåll. Dock är det så att om ni köper en lägenhet tillsammans har ni tydligt visat att er avsikt är att bli sambos och detta medför att ni omfattas av Sambolagen direkt. För att inte omfattas av Sambolagen, som säger att bostad och bohag som införskaffats för gemensamt bruk ska delas lika vid bodelning, krävs det att man skriver ett samboavtal.I detta avtal kan ni bestämma att ni inte vill tillämpa Sambolagen alls eller att bara viss egendom ska ingå i en framtida eventuell bodelning. Avtalet ska vara skriftligt och underskrivet av båda samborna, 9 § Sambolagen. Jag skulle dock rekommendera er att ni upprättar ytterligare ett avtal som talar om att du är ägare av lägenheten och bohaget. Spara även alla kvitton och papper på att det är du som betalat den egendom du avser behålla som din egen. Sambolagen reglerar nämligen inte äganderätten utan bara vad som ska ingå i en bodelning eller ej. Det betyder att även om ni har ett samboavtal som säger att Sambolagen inte ska tillämpas kan din pojkvän ändå göra anspråk på att han också är ägare till egendomen. Ett avtal som reglerar äganderätten skyddar även dig från utmätning/konkurs hos din sambo. Framgår det tydligt att viss egendom tillhör dig och inte din sambo kan Kronofogden aldrig göra anspråk på den egendomen. Med andra ord är det bättre att vara övertydlig och upprätta avtal som talar om exakt hur ni vill ha det. Behöver ni vidare hjälp med detta kan ni boka tid hos en av våra erfarna jurister genom att klicka här.

Hoppas att svaret gav er klarhet!

Maria PetterssonRådgivare